Convergence Culture - Når nye medier møder den gamle virkelighed.
Published on 2010-10-18 by Jesper Jarlskov
[caption id="Trust Agents" align="alignright" width="230" caption="Convergence Culture - Where old and new media collide"]
[/caption]
Bogen "Convergence Culture - Where old and new media collide" gennemgår en række cases hvor online medier er blevet udnyttet på en måder der har haft indflydelse på begivenheder og ting og universer der før hovedsageligt har hørt til i offlineverdenen. Som nævnt er der i bogen meget fokus på cases fra den virkelige verden, disse cases analyseres så, og forfatteren Henry Jenkins forsøger fra hver case at komme frem til hvordan de enkelte cases har haft indflydelse på omverdenen, og undgår så vidt muligt at tage stilling til om det har været en positiv eller negativ indflydelse.
Bogen starter med en introduktion hvor Jenkins forklarer hvad det er han gerne vil med bogen, samt introducerer en række begreber, såsom mediekonvergens, som han mener er vigtige for at forstå resten af bogen. Selve bogen består af 6 kapitler, der hver tager fat på en ting eller en begivenhed offline, og ser på hvordan onlineverdenen har vist sin indflydelse.
- Kapitel 1 - Første kapitel ligger ud med at snakke om serien "Survivor" (på dansk Robinson Ekspeditionen). Her fortælles om hvordan online fællesskaber er opstået med det formål at gætte i hvilken rækkefølge deltagerne af serien ville ryge ud af showet, samt hvem der ville være tilbage som den endelige vinder. Der fortælles samtidig om hvordan flere af disse såkaldte "Spoilers" samarbejder, og forsøger at opnå anseelse i Spoilermiljøet, ved at komme med nøjagtige forudsigelser og afsløringer. Desuden handler afsnittet om hvad skaberne af serien har gjort for at bekæmpe eller vildlede de såkaldte Spoilers, og hemmeligholde både deltagerliste og vinderen af serien, helt indtil sidste afsnit af hver sæson.
- Kapitel 2 - Næste kapitel handler om reality showet Americal Idol. Afsnittet fokuserer meget på det pengeflow der er i realityserier som American Idol og "The Apprentice". Der handler om målrettede reklamer, product placement, og branding, og hvordan marketingfolk forsøger at manipulere deres målgrupper via medierne.
- Kapitel 3 - Mange tror at fejlagtigt at kultserien the Matrix er en filmtrilogi, men det er i virkeligheden meget mere end det. Tredje afsnit i bogen handler om hvordan bl.a. filmproducenter som Waschkowsky Brothers, der står bag Matrix-universet, benytter sig af en lang række af medier der tilsammen skaber det enorme univers som the Matrix foregår i, samt den alnge historie der udspiller sig på tværs af film, computerspil og tegneserier, og som fans selv får mulighed for at skrive videre på bl.a. igennem fanfiction og ved at deltage i onlinespillet.
- Kapitel 4 - Et andet meget kendt univers er det de fleste kender fra Star Wars filmene. Dette univers er udgangspunktet for fjerde kapitel i bogen, der har fokus på fans, fanfiction og andre fankreationer. Universet og de fiktive personer fra filmene og bøgerne bliver dog opfattet som intellektuelle rettigheder, ejet af skaberen George Lucas. Kapitlet handler om disse fans' kamp imod rettighedshaverne, for deres ret til at kreere og distribuere disse fankreationer. Kapitlet fortæller samtidig om rettighedshavernes kamp med og mod deres fans.
- Kapitel 5 - Harry Potter er endnu et enormt univers der spænder over adskillige bøger, film og computerspil. Når et univers opnår som dette opnår så mange fans som Harry Potter har opnået, opleves det ofte at disse fans ikke bare vil være forbrugere, men de vil også selv være en del af universet. For Harry Potter har dette betydet enorme mængder fanfiction, og endda sfiktive nyhedssite, der rapporterer om nyheder og begivenheder i landende ved og omkring Harry Potters skole, Hogwarts. Forfatteren til Harry Potter bøgerne J.K. Rowling har hele vejen igennem processen været meget positiv overfor disse fans, og deres vilje til at deltage aktivt i Harry Potter universet. Kapitlet fortæller om Rowlings forsøg på at samarbejde med disse fans, og hvordan dette samarbejde både har gjort hendes fans glade, samt skaffet en endnu større interesse for Harry Potter.
- Kapitel 6 - I sidste kapitel tager forfatteren et skridt ud af disse fiktive verdener, og fortæller om online verdenens indflydelse på offline verden. Med udgangspunkt i det amerikanske præsidentvalg i 2004, fortælles her om politikeres brug af online medier som Facebook og Youtube til at styrke forholdet mellem kandidaterne og deres vælgere, til at sprede ordet om den politik de fører, og endda til at samle penge ind til at føre valgkamp både online og offline.
Bogen gennemgår mange interessante og forskelligartede cases, og fortæller både om online og offline mediers indflydelse på resten af verden, men også på samspillet mellem disse medier. Der fortælles både om skaberne og forbrugerne af medieindhold, samt om de mange mennesker der fungerer som både skabere og forbrugere i forskellige sammenhæng. Desuden tages der en række problemstillinger op såsom mediers bevidste manipulation af folk, hvordan ophavsret kan både beskytte og dræbe skabernes universer og indtægtskilder, samt hvor nødvendigt det er for skaberne af indhold både at samarbejde med, samt modarbejde fans, for konstant at holde det skabte interessant, hvad end der er tale om fiktive universer, eller reality shows.
Jeg synes bestemt bogen er læsningen værd hvis man interesserer sig for de forskellige medier, og samspillet mellem dem. Men det er vigtigt at huske at bogen er et forsøg på en objektiv fortælling om udvalgte cases der er overstået, og ikke en analyse af hvad der er rigtigt eller forkert hvis man vil skabe indhold. Bogen lærer dig altså ikke hvordan du skaber et kultunivers, eller en viral youtube-film, men den kan fortæller om nogle af de problemstillinger folk før dig har stået overfor. Bogen kan lånes på biblioteket, eller købes hos boghandlere som f.eks. Amazon.