Dag 0 - Afrejsen

Så oprandt dagen hvor der skulle siges farvel til hus og hjem, så jeg kunne vende næsen mod Sydney. Det er altid hårdt at skulle sige farvel, og 22 timer i en flyvemaskine hjalp heller ikke meget på lysten, men udsigten til 6 spændende måneder hjalp gevaldigt.

Køen til check-in i lufthavnen var lang, der kan være rigtig mange mennesker i sådan en jumbojet. Heldigvis brugte de ikke så lang tid på hvert check-in, så det blev overraskende hurtigt overstået. Heller ikke i security var der nogen problemer. Jeg blev udvalgt til et rutinecheck, men høflige betjent arbejdede hurtigt og effektivt, og kort efter var vi kommet igennem uden problemer, og var på vej mod afgangshallen.

Den første flyvestrækning var en 10-timers tur til Bangkok. Dette kan hurtigt føles som en evighed hvis man sidder dårligt, men sæderne var bløde og rigtigt behagelige at sidde i, og der var masser af benplads. Der hang også en fjernsynsskærm lidt fremme, hvor der blev vist et par film undervejs på turen. Af en eller anden grund valgte de dog at holde ca. 3 timers pause på en del af flyveturen, så det var godt jeg også selv havde noget underholdning med. Betjeningen på flyet var rigtig hjælpsom og venlig, lige fra vi gik om bord, til vi skulle af flyet igen.

Den anden flyvestrækning var også på ca. 10 timer. Denne gang fra Bangkok, og resten af vejen til Sydney. Det var planlagt til at vi skulle have ca. 1 time og 15 min til rådighed til vores flytransfer, hvilket var meget fornuftigt sat, da det gav tid til at strække ben, men der var ikke så lang tid imellem at man gik og trippede og blev irriteret over at man ikke bare kunne komme videre.

[caption id="van Zanten & Ulrik venter på flyet fra Bangkok." align="center" width="420" caption="van Zanten & Ulrik venter på flyet fra Bangkok"]Christian & Ulrik i Bangkok[/caption]

Anden del af turen foregik i en Airbus A346, hvilket var et noget mindre fly, dette betød også lidt mindre benplads, men stadig rigeligt til at jeg ikke sad i spænd mellem sæderne, på trods af mine lange ben. Her var fælles-TV'et skiftet ud med en personlig skærm til hver sæde. Her kunne passageren så vælge mellem en række film og TV-serier, som de kan se som de vil. Det var god underholdning med noget Simpsons og Big Bang Theory på rejsen! Det var også en fin service at personalet delte høretelefoner ud til alle passagerer på begge ruter.

Forplejningen hos Thai Airways var også fin. Selv de billige billetter vi havde købt kom med gratis mad og drikke. Dette betød 2 stk 3-retters måltid på hver flyvetur. Det var selvfølgelig ikke gourmetmad, det er jo begrænset hvad man kan tilberede når maden skal kunne holde sig så længe, men det var noget bedre end jeg havde forventet flymad. De menuer der blev uddelt på forhånd holdt ikke hele vejen igennem, da de åbenbart løb tør for nogle retter, men at mit kyllingebryst blev skiftet ud med bagt laks vil jeg ikke brokke mig over. Drikkevarer var ligeledes inkluderet i flybilletten, så der er mulighed for at drikke hvad man vil af øl, vand, vin og spiritus, samt te og kaffe.

[caption id="Velkommen til Sydney!" align="center" width="420" caption="Velkommen til Sydney!"]Welcome to Sydney[/caption]

Efter en lang rejsedag lykkedes det os til sidst at ankomme til Sydney, fredag kl ca. 22 (lokal tid). Vi fandt vej til vores hostel, på trods af at taxachaufføren ikke kendte det, så vi måtte gå det sidste stykke. Selve check-in på vores hostel foregik også gnidningsløst, og vi fandt hurtigt frem til vores værelser og smidt os på sengen, efter at have siddet ned i 20+ timer trænger man virkelig til at slappe af.