Database Driven Websites Using PHP & MySQL: Boganmeldelse

[caption id="attachment_271" align="alignright" width="236" caption="Build your own database driven website using PHP & MySQL - forsidecover"]Build your own database driven website using PHP & MySQL - forsidecover[/caption] Jeg har brugt (lidt af) de sidste par dage på at tøffe mig igennem Sitepoint bogen med det lange, men meget præcise navn "Build your own database driven website using PHP & MySQL", og titlen fortæller lige præcis hvad det er bogen handler om. Bogen giver en generel introduktion til programmeringssproget PHP, samt hvordan man arbejder med databasesystemet MySQL. Bogen starter med en introduktion til hvad PHP og MySQL er, installation af Linux, Apache, MySQL & PHP og fortsætter derefter med en meget grundlæggende introduktion til PHP hvor der bl.a. introduceres variabler og kontrol strukturer, samt en introduktion til MySQL inkl. hvad er databaser, hvad er SQL og hvordan bruges det. Bogen kommer heldigvis en tand højere op i niveau senere i bogen med en gennemgang af relationelt databasedesign og MySQL administration på MySQL-siden, og cookies & sessions til adgangskontrol på PHP-siden. Der røres også ved lidt mere eksotiske emner, såsom regulære udtryk og filer/binær data i PHP.

Bogen forudsætter kendskab til HTML og ingen af de brugte HTML-elementer i bogen, forklares nærmere, CSS bliver hverken brugt eller nævnt. Dette gør selvfølgelig at bogen kræver en lille smule baggrundsviden, men jeg synes det er rigtig lækkert, da det giver plads i bogen til nogle af de mere interessante emner indenfor databasedrevne websites. Dette gør bogen til en god introduktion til PHP og MySQL for folk der allerede har kendskab til basal opbygning af hjemmesider, men gerne vil lave mere dynamiske sites, eller webdesigneren der gerne vil lære PHP og MySQL. For folk med bare en smule forhåndskendskab til programmering og PHP og/eller SQL virker bogen dog lidt for basic til at nå at blive rigtig interessant. Til gengæld er jeg rigtig glad for at bogen, i modsætning til mange så grundlæggende bøger, rent faktisk vælger at give en introduktion til struktureret kode, og hvordan man separer kode og præsentationslaget i bedste MVC-stil. Det er rigtig positivt da jeg mener det er vigtigt for at kunne lave ordentlig kode.

Så konklusionen er altså at bogen er rigtig god til den spirende webprogrammør, eller webdesigneren der gerne vil lære lidt mere om hvad der foregår bag scenen, men den er for grundlæggende til folk med egentlig programmeringserfaring, især folk der har erfaring med PHP eller SQL.

Bogen kan lånes på biblioteket men der er i skrivende stund kun adgang til de 3 første udgaver, og så vidt jeg ved er det først i denne 4. udgave at den meget vigtige del, med fokus på struktureret kode er medtaget, vil man have denne del med (hvilket jeg klart vil anbefale) skal man ud og købe bogen.