Nordic Game Jam 2013 - Mine tanker
Den foregående weekend valgte jeg at bruge alt min tid sammen med 470 andre spilinteresserede mennesker på Aalborg Universitet i København. Dette foregik i regi af dette års Nordic Game Jam, et weekendprojekt hvor en masse spilinteresserede mødes, og bruger en weekend på at lave et spil. Normalt er der fokus på computerspil, men i år var konceptet udvidet til også at indeholde en analogt spor.
Årets tema var grotesk. Det var et ret spændende tema, da det er et koncept de fleste har en klar forestilling om hvad betyder, men når man begynder at dykke lidt ned i ordets definition og oprindelse viser det sig at være et noget bredere koncept end hvad man tænker over til daglig. Det dannede grundlag for nogle spændende diskussioner om hvordan konceptet skulle forstås, og hvordan denne forståelse kunne udtrykkes i spil.
Jeg var selv på det digitale spor, hvor jeg i en gruppe bestående af 6 (plus 1/3 lydmand), hvor vi til sammen lavede spillet MonsterMash.
Det var sjovt at prøve at deltage i et arrangement med så mange mennesker med en fælles interesse. Der var mange sjove folk imellem, og man endte hurtigt i nogle sjove og interessante diskussioner når man faldt i snak med mere eller mindre tilfældige mennesker man mødte i elevatoren, i køen til maden, eller i rygerområdet.
Udover en sjov weekend betyder jammets afslutning også at jeg kan krydse første element af på min liste af mål for 2013.
Deltage i enten en (gerne flere) hacker eller startup weekend, f.eks. Startup Weekend eller Hack4DK hvis der bliver holdt et lignende arrangement i år.Jeg synes dog stadig godt om jam-konceptet, så jeg håber stadig på at nå med til noget som Startup Weekend.
Til sidst vil jeg gerne anbefale Nordic Game Jam til alle med interesse for udvikling af computerspil, også selvom det bare er noget du synes lyder sjovt. Jeg mødte selv op uden nogensinde at have arbejdet på computerspil før, så man behøver ikke at vide alting på forhånd, man bliver overrasket over hvor mange forskellige skills der kan bruges på sådan et udviklingshold:
- Projektledelse
- Ide generering / brainstorming (hvilket mest bare kræver en smule fantasi, og evnen til at sætte to idéer sammen til en ny idé)
- Tegner/grafiker
- Programmør
- Historiefortæller/tekstskriver
- Ukulelespiller (men venligst lad være med at gøre det i fælleslokalerne hvor du generer 30 andre der prøver at koncentrere sig!)
- Ølkøber og kaffehenter (nogen skal jo sørge for at holdet holder sammen)
Arrangørerne har desuden samlet en oversigt over alle tilmeldte spil, de fleste af spillene har vist mulighed for at man kan downloade dem eller spille dem online. Find alle spillene her.