WordCamp Danmark 2011 - Dag 1

Det var som tidligere nævnt ikke min plan at deltage i dette års WordCamp, men da Lars Bachmann var så rar at trække min kommentar som vinderen af en af hans 2 udloddede billetter, var det jo bare om at komme afsted (alt andet ville da også være uhøfligt).

Det jeg personligt fandt mest interessant på første dag, var de mange rare mennesker, der alle var friske på en god samtale om diverse webprojekter, samt hvordan vi hver især bruger WordPress eller andre platforme. Men der var også et rigtigt spændende WordCamp program, med oplæg jeg gerne vil knytte nogle noter til.

Første oplæg var WebMatrosen (fedt navn, egentlig) Oliver Nielsen, der snakkede om brug af videoer online. I starten var jeg ikke helt imponeret, både fordi jeg ikke er voldsomt interesseret i videoredigering, men også fordi det virkede som om at oplægget ikke ville bestå af andet end fremvisning af diverse billeder og videoer. Det ændrede sig heldigvis hurtigt, og førte til Oliver's tilgang til brug af video online, samt en introduktion til de virkemidler han fokuserer på når han arbejder med videoproduktion, det kunne opsummeres i forkortelsen SUCCES(S), som står for (frit efter min hukommelse):

  • Simplicity
  • Unexpectedness
  • Concreteness
  • Credibility
  • Emotions
  • Stories
Som man kan lære mere om i bogen Made to Stick. Oliver's slides findes på SlideShare

Andet oplæg blev forestået af Thomas Clausen fra Designgrotten, som talte om brugen af WordPress som e-commerce platform (hans slides findes på slideshare). Det blev hurtigt til en diskussion om hvilken e-commerce platform der er den bedste, en god debat som jeg tror kunne være interessant at have, men jeg synes det var lidt synd da det ikke var et godt tidspunkt til debatten i mine øjne. Noget jeg fandt rigtigt interessant ved Thomas' oplæg var hans eksempler på plugins han selv brugte, og nævnte som det vigtigste WooCommerce. Desuden fortalte Thomas om den He-man model han selv arbejder efter:

  1. Handling
  2. Entusiasme
  3. Mål
  4. Aftaler
  5. Niche

Tredje oplæg var Joen Asmussen, der i dagens anledning havde valgt at tage bukser på, på trods af titlen "Bukser ikke påkrævet". Joen arbejder til dagligt hos Automattic, som er firmaet bag WordPress. Han fortalte bl.a. om hvordan det er at arbejde for Automattic, og hvordan de arbejder og får virksomheden til at hænge sammen, på trods af at medarbejderne er spredt ud over hele kloden, og sjældent mødes in person. Endnu et godt oplæg, og slidesne er tilgængelige online.

Dagens sidste oplæg stod Lisa Risager for. Lisa snakkede om at personalisere WordPress. Det handlede om theming, og fordele og ulemper ved at lave sine egne themes vs. at benytte eller tilpasse andres themes. Desuden blev der snakket en del om fordele og ulemper ved brugen af plugins, vs. at definere de funktioner man skal bruge i WordPress' functions file. Oplægget virkede desværre nogen gange som om det var en genopfriskning fokuseret på folk der allerede havde arbejdet med emnerne, nærmere end en introduktion til folk der gerne ville i gang, men overordnet set synes jeg der var et ok fokus, og det var generelt en fint oplæg, med nogle rigtig gode diskussioner. Lisas slides kan desuden findes på SlideShare.

Alt i alt synes jeg det var en rigtig god første dag, og jeg glæder mig meget til dag 2!

Da der var et oplæg om brug af video, er der selvfølgelig også blevet optaget i løbet af dagen, og så vidt jeg ved er planen at optagelser fra alle oplæg kommer online på et tidspunkt.

Edit: Indlægget er nu opdateret med links til de manglende slides.