Speciale aka. næste store projekt
Jeg har i tidens løb nævnt en række projekter af forskellig størrelse, som jeg har arbejdet på. Nu er det tid til endnu et, og det er et større et af slagsen, specialet på mit studie på DTU, og dermed afslutningen på mit studie til civilingeniør.
Jeg skal arbejde med en idé jeg har haft igennem længere tid, men som jeg aldrig er kommet i gang med, men nu skal det være. At jeg kan få lov til at arbejde med et projekt som jeg synes er så interessant er jo kun en bonus.
Den grundlæggende ide
Den grundlæggende idé er rimelig simpel, så simpel at det egentlig undrer mig at jeg ikke kan finde andre der har gjort det endnu, ihvertfald ikke i København.
Der er mange muligheder for at gå ud i København, her tænker jeg på barer, værtshuse, spillesteder osv. Faktisk er der så mange at det kan være svært at vælge hvilket sted man skal vælge på et givent tidspunkt. Samtidig er der tilpas mange til at det er svært at have et overblik over de muligheder man har når man gerne vil ud. Det bliver ikke lettere hvis man på et tidspunkt befinder sig et sted i byen man måske ikke kender så godt, og hvor man måske ikke lige ved hvor man bør gå hen (*host* Amager).
Den grundlæggende idé er så en simpel mulighed for at søge efter steder i nærheden af hvor man befinder sig. De fleste har efterhånden adgang til en smartphone når de går ud. Disse indeholder både adgang til internettet og lokationsmuligheder, så de teknologiske krav er som oftest opfyldt, der mangle bare servicen.
Dette kan man delvist klare allerede med eksisterende services som AOK eller Yelp hvis man kan få filtreret spisesteder og shopping fra. Det nu hedengangne MitKBH kunne indtil for nylig også delvist tilbyde noget lignende, ligesom Carlsberg med deres nye CrowdIt vist nok også prøver.
Hvor er underholdningen?
Nogen gange vil man dog lidt mere end bare at finde det nærmeste sted, da man forskellen mellem en god og en dårlig bar kan være så simpel som en 30m gåtur. Derfor kan det være relevant at kigge på lidt mere end bare afstanden.
Den første udvidelse til den grundlæggende idé var derfor at udvide søgningen til at omfatte flere af barernes tilbud. Det kunne være noget så simpelt som at finde en ryger eller ikke-rygerbar, eller f.eks. det kunne være muligheden for at søge efter barer der tilbyder
- Poolbord
- Billard
- Dart
- Whiskeykort
- Specialøl
- Osv.
Mulighederne er mange da vi hver især har forskellige formål med at tage ud. Teknisk er der dog stadig tale om en rimelig simpel søgefunktion, næppe noget der har specialepotentiale for en IT-studerende. Det skal være vildere!
Det mere avancerede
En lokation er bare en af de mange ting en smartphone kan fortælle om brugeren. En smartphone er på mange måder en bærbar PC i klassisk forstand, altså en Personlig Computer (frit oversat). Den vil derfor ofte have kendskab til mange flere oplysninger der kan gøre et søgeresultat mere interessant for brugeren, og det er her det egentlige specialepotentiale kommer ind i billedet. Med adgang til flere oplysninger om brugeren bliver det muligt at tilbyde en mere personaliseret service, og der er generelt mange data der kan bruges til at forbedre oplevelsen.
Dine vaner kan over tid fortælle noget om hvilke steder, eller hvilken type steder du normalt vil vælge. Dette kan bruges til at anbefale nye steder enten i samme genre, eller steder som andre med vaner i stil med dine anbefaler.
En anden mulighed er at kigge på Facebook. Hvilke steder anbefaler dine venner, disse kunne måske have interesse for dig også, især hvis det er venner du i forvejen er meget sammen med, eller ofte tager i byen med.
Selv noget så simpelt som tidspunktet kan være interessant at kigge på. Der er næppe nogen grund til at anbefale en bar der lukker en halv time senere, hvis det i forvejen tager ti minutter at gå derhen. På den anden side kunne det være interessant hvis dine venner har offentliggjort, f.eks. med et Facebook check-in, at de er et sted i nærheden af dig.
Selve specialet
Jeg har efterhånden diskuteret idéen med en del mennekser (mange tak for inputs, alle sammen!) og det er der kommet rigtig mange spændende idéer ud af, også mange flere end opsummeret ovenfor, så jeg tror på at der er rigeligt med muligheder for at udvide konceptet, og hvilke idéer og tilgangsvinkler jeg ender med at vælge er jeg stadig ikke helt sikker på, men jeg tror der er potentiale.